تاریخچه فست فود

تاریخچه فست فود یا غذای آماده از زمانی که زندگی روزمره افراد دچار تحول شد و سرعت بیشتری به خود گرفت، تغییر و تحول در نوع غذا هم پدید آمد، تا انتها با ما همراه باشید تا بدانید که چه اتفاقی افتاده که امروزه فست فود عضوی جداناپذیر از زندگی مردم شده است.

تاریخچه فست فود در جهان

در تاریخ جهان اینگونه ثبت شده که اولین فست فود در دنیا، مغازه ای به نام اتومات بوده که در سال 1912 در نیویورک با شعار “ما کار مادران را کم کرده ایم” افتتاح شد و غذا را در محفظه های بزرگی نگه داری میکرد که مردم میتوانستد از این دستگاه ها خرید کنند.

تاریخچه فست فود | چندونه ای

این را فراموش نکنید که در تاریخچه فست فود، از دیرباز دکه ها و سه چرخه هایی بوده که به صورت سیار غذا و یا خوراکی میفروختند اما مغازه بزرگ و یا برندی با این عنوان فعالیت نمیکرده تا زمانی که مک دونالد پا به عرصه گذاشت.

هرچند که مک دونالد هم از یک مغازه کوچک شروع به کار کرد اما امروزه یکی از برندهای شناخته شده در این بازار است که بدون شک، با شنیدن کلمه فست فود اولین گزینه در ذهن افراد را به خود اختصاص میدهد.

مک دونالد به جرات پدر رستوران های زنجیره ای است که با آمدنش به این بازار، در راه اندازی رستوران های زنجیره ای حرف اول را میزند و بعد از برادران مک دونالد، افراد زیادی پا به این عرصه نهادند که تعداد کمی از آنها توانستند مانند مک دونالد معروف شوند و سهم بازار خود را بدست آورند.

در تاریخچه فست فود آمده که سربازان در جنگ نان را بر روی سپرهایشان میپختند و مصرف میکردند، بنابراین قدمت غذای آماده خارج از آشپزخانه بسیار زیاد است.

در مقابله با موج حملاتی که علیه صنعت فست‌ فود صورت می‌‌گیرد، صاحبان این صنعت پُرسود خیلی سعی کرده‌اند تا عبارت فست ‌فود (fast food) را از ذهن مردم پاک کنند و به جای آن عبارت “رستوران‌های خدمات فوری” را جا بیندازند، اما مردم در سرتاسر دنیا به این نوع غذا می‌‌گویند: “فست ‌فود” و این موضوع در تاریخچه فست فود ماندگار شده است.

تاریخچه فست فود در ایران

در تاریخچه فست فود آمده که خسرو معتضد معتقد است که ساندویچ خوردن درایران متداول نبوده، فقط قزاق‌هایى که جلوى در سفارت‌خانه‌ها و اماکن دولتى و خانه‌ی اعیان و اشراف کشیک مى‌داده‌اند، بعد از خوردن آبگوشت  ظهر، گوشت و سیب زمینى، نخود و لوبیا، لیموعمانى،گوجه فرنگى و پیاز داخل دیزی را با گوشت‌کوب محکمی کوبیدند و آن را لاى یک نان سنگک دو آتشه‌ی خشخاش زده‌ی بزرگ می‌گذاشتند.

قطعات پیاز را هم با سر نیزه ریز می‌کردند و روى گوشت کوبیده می‌ریختند، بعد نان سنگ را به‌صورت لوله‌اى در می‌آوردند با لقمه‌هاى کله گربه‌ای نان و گوشت مزبور را که ادویه و دارچین زیادی هم روی آن ‌ریخته‌ شده بود، مى‌خوردند. اما شاید لقمه‌های نان و پنیر را هم که از قدیم در ایران متداول بوده، بتوان نوعی فست فود نامید.

در تاریخچه فست فود، در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن، اولین ساندویچ‌ فروش ها در تهران آغاز به کار کردند و سپس در طول ۱۰ سال در شهرستان ها نیز مغازه هایی این چنینی افتتاح شد. محبوبیت این غذای تازه وارد به حدی رسید که در حدود سال های دهه ۴۰ تعداد کارگران ساندویچ فروشى ها تنها در شهرستان رشت به ۱۶۰۰۰ نفر می رسید.

فست فود زنجیره ای در ایران

فست فود های زنجیره ای در تهران، درست زمانی که این نوع غذا در بین مردم بسیار پرطرفدار شد شروع به کار کردند و از اولین فست فود های زنجیره ای که نام آن به جرات در خاطرات همه حک شده، هایدا و ساندویچ های پر از سس و خوشمزه آن است.

امروزه خانه سوخاری چندونه ای یکی از فست فود هایی است که به صورت تخصصی در سوخاری فعالیت دارد و توانسته طرفداران بسیاری را با طعم خاص و سس های دست ساز منحصر به فرد را به خود جذب کند.

خانه سوخاری چندونه ای قطعا در تاریخ فست فود ثبت خواهد شد، چون سبک پخت و سبک فروش و استراتژی های برند، کاملا ناب و منحصر به خود چندونه ای است که برای اولین بار در ایران انجام شده است.

خانه سوخاری چندونه ای بهترین مرغ سوخاری تهران است که با بهترین مواد اولیه و ادویه های خاص توانسته یک طعم بینظیر را به مشتری اراده دهد.

با توجه به درخواست و میزان تقاضا مردم برای شعبات چندونه ای، بعد از انجام و درست کردن زیرساخت های مناسب برای اعطای نمایندگی، امروزه میتوانید شعبات چندونه ای، بهترین مرغ سوخاری تهران را در نقاط 22 گانه تهران و به زودی در شهرستان ها ببینید.

تاریخچه فست فود و ساندویچ در ایران

در دهه های ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۵ ساندویچ فروشی که در ابتدای خیابان لاله‌زار نو، جنب سینما متروپل قرار داشت، بسیار مشهور بود و ساندویچ های کالباس آن از نظر طعم و مرغوبیت نظیر نداشتند. این ساندیچ‌فروشی اختیاری نام داشت و دو برادر ارمنی اداره ی آن را بر عهده داشتند.

از سال ۱۳۳۲ به بعد، ساندویچ فروشی ها در تهران علاوه بر کالباس و سوسیس و ژامبون، ساندویچ هایی مناسب ذائقه ی ایرانی مانند کتلت، استیک، سالاد اولویه، مغز، مرغ، تغم‌مرغ و کوکوسبزی نیز ارائه می نمودند.

در دهه ی ۱۳۴۰ در بلوار الیزابت دوم (بلوار کشاورز امروزی)، یک ساندویچ‌ فروشى بزرگ به نام ۴۴۴ وجود داشت که نام فروشنده خوش اخلاق آن را کسی نمی دانست و او را علی آقا 444 می خواندند.

در تاریخچه فست فود قطعا نام على آقا و آقا داوود دو برادر موفق در ساندویچ فروشی همیشه خواهد ماند که هیچوقت نام خانوادگیشان معلوم نشد. سال‌ها عده زیادی به مغازه ۴۴۴ می رفتند و ساندویچ ۴۴۴ می خوردند تا اینکه على آقا فروشگاهى مستقل در سه راه تخت جمشید (طالقانى امروزی) افتتاح کرد و کارش حسابی گرفت. ساندویچ سالاد الویه، مغز و زبان، کتلت، کالباس، سوسیس و نیز لوبیا پخته پر از پیاز داغ و انواع چاشنى های این برادران در سال های دهه ۱۳۵۰ شهرت زیادی در تهران یافته بود.

تاریخچه فست فود و همبرگر

در تاریخچه فست فود، اولین همبرگرها با بهای 3 تومان در تاپس همبرگر واقع در بلوار ناهید، خیابان جردن (آفریقا) عرضه می شد که می توانست با یک بطری 5 ریالی نوشابه و یک پاکت سیب‌زمینی 5 ریالی همراه باشد. قیمت کل غذا از ۴۰ ریال بیشتر نبود و طرفداران زیادی داشت.

تاریخچه فست فود | خانه سوخاری چندونه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *